Sapa - Bac Ha - Lao Cai

29 juli 2018 - Bắc Hà, Vietnam

Zo, even bijkletsen. Deze dag ‘s morgens vroeg verzamelen om naar Bac Ha te gaan. Het is een rit van ongeveer 3 a 3,5 uur. Het is belangrijk dat je op tijd op de markt bent, want in de middag gaat iedereen weer naar huis. De markt is alleen op zondag en heel veel mensen van de minderheidsgroepen komen naar deze markt. Het schijnt een kleurrijke markt te zijn, alleen al vanwege de kleding van de diverse minderheidsgroepen. Buiten afwisselend regen en zon, in de wolken rijden of net niet. De markt is echt super leuk. Onwijs veel kleurrijk geklede vrouwen. Elke groep heeft zijn eigen kleuren. Sommige mensen komen van ver en vertrekken erg vroeg van huis.  Zo te zien is het voor de bevolking de wekelijkse ontmoetingsplek. Gezellig bijkletsen, samen eten, waar verkopen of kopen en in de middag weer naar huis. Van alles wordt er verkocht. Je kijkt je ogen uit. Er schijnt zelfs een lovemarkt te zijn. Na het bezoek aan de markt geluncht en daarna weer verder naar een woning in de buurt. Wij mochten daar rondkijken hoe de mensen in die gemeenschap wonen. Leuk om te zien hoe ze wonen. Daarne de bus weer in voor een lange reis naar Lao Cai. Daar bij de grens met China gestopt. Veel Vietnamezen gaan voor een dag naar China om daar goedkope kleding te kopen. Echt niet te filmen hoe bepakt ze terugkomen. De kleding verkopen ze dan weer in Vietnam. Moet je nagaan en hier is het al niet duur. Om vier uur werden we in de buurt van het station afgezet. We moesten ons daar nog even vermaken. Helaas begon het te regenen en hebben we geschuild in een soort kantine van het dichtbij gelegen voetbalveld. Daar was een toernooi aan de gang. In de stortregen en onweer speelden ze gewoon door. Nog redelijk droog bij het restaurant aangekomen, lekker gegeten en om negen uur naar de trein. Lekker een nachtje hobbelen.