Hoi An (2)

9 augustus 2018 - Hoi An, Vietnam

Vandaag allerlaatste activiteit met een gids, fietstochtje in de buurt van Hoi An. Om 08.00 uur in de startblokken en helaas regen. Dus de Sapa poncho maar aan. Er gaan nog een stel en een moeder met drie kinderen mee. Uiteraard Nederlanders. Ik hoop dat we een andere route nemen dan die van mij gisteren. We rijden door de stad richting strand. Wat is de gids voorzichtig. Snap ik wel, want hij is verantwoordelijk. Voor mij betekent het even aanpassen. Na bijna vijf weken Vietnamees verkeer ben ik Vietnamees onder hen. Gewoon doen wat je wilt zonder je te veel van de ander aan te trekken en wel letten op je eigen veiligheid. Vrij snel nemen we de afslag weg van de drukke weg. We staan bij de rijstvelden met opnieuw een verhaal over de landbouw en het verbouwen van rijst. Op zich goed om een aantal keer te horen dat het voortzetten van de landbouw echt een groot probleem is. Verder voegde hij er nog aan toe hoe de overheid zich ook bemoeide met de verdeling van de percelen en de manier waarop je je rijst verbouwt. Doe je het volgens de voorgeschreven manier, dan heb je recht op irrigatie. Ik denk dan maar: ok, het is zoals het is. Hierna stoppen we bij een behoorlijk groot gebied waar groente, kruiden en wat fruit worden verbouwd/geteeld, de groente- en kruidentuin van Hoi An. Netjes alles op bedjes. Doet mij denken aan alle ‘bedden’ perkgoed vroeger thuis. Oh, gewoon zin mee te helpen en met mijn voeten in de grond te staan. Ze hebben hier werkelijk al die heerlijke Aziatische groentes en niet te vergeten kruiden. Die smaken zoveel intenser dan thuis! We kregen uitleg over de soorten, geneeskrachtige werking enz. Er wordt onder andere zeewier gebruikt voor de bemesting. Een vrouw van 80 was volop op haar blote voeten aan het werk. Ook hier geldt dat de ouderen de boel draaiende houden. Jongeren hebben ook hier geen belangstelling meer voor. Ooit heeft men veel aan de grond moeten doen, want het is oorspronkelijk zandgrond. De kust is inderdaad heel dichtbij. We vervolgden de reis over de brug op weg naar wat visserij. Eerst een aantal viskwekkerijen en daarna de visserij aan de rivier. De netten waren al opgehaald. Wil je iets van de visserij in bedrijf meemaken, moet je super vroeg zijn. Dezelfde netten had ik gisteren vanaf de lange brug verderop gezien. Hierna was het tijd voor koffie. Inmiddels was het al een tijdje droog en kon de poncho weer in het hoesje. Langzaam terug naar Hoi An en via de markt terug naar de hotels. In de middag heb ik me in Hoi An vermaakt. Xx