Mui Ne

18 juli 2018 - Mui Ne, Vietnam

Hai allemaal, hier een update vanaf mijn heerlijk ruime balkon. Maandagmorgen vroeg uit de veren. Om 05.45 uur had ik een taxi naar het treinstation van Saigon. Dat was op dit tijdstip een erg rustig ritje. Bij het station even zoeken welk perron ik moest hebben. Alles was in Vietnamees aangegeven en nergens waren plaatsnamen op de borden te bekennen. Je ziet vanzelf waar alle mensen naar toegaan. Dat maakt het weer makkelijk. Je laat je plaatsbewijs zien (allemaal in Vietnamees) en simpel is het. Het is hier echt noodzakelijk te reserveren, anders kun je niet mee. De trein zat stampens vol. Ik zat tussen de Vietnamese gezinnen. Wat opvalt is dat de dertigers, begin veertigers redelijk Engels spreken en je zo af en toe van informatie voorzien. Echt zo vriendelijk. Zo vertelde de mevrouw naast mij af en toe langs welke plantages we gingen. Als ze het woord niet wist, dan is daar Google translate. Toch allemaal makkelijk hoor. Op deze manier ligt de wereld aan je voeten. Na een reis van 4,5 uur (over 180 km) kwamen we op het eindpunt aan. Iedereen reist trouwens naar hetzelfde eindpunt. Daar staan de taxichauffers op je te wachten en voor je er erg in hebt, ben je al onderweg naar je bestemming. Wat een snelle werkwijze. Hup, je uiterst vriendelijk aanbieden en geld verdienen.  Met een half uur was ik in het resort. Een heerlijke plek om een paar dagen bij te komen van de eerste indrukken en hopelijk de verkoudheid kwijt te raken. Ik wilde dan ook maar een paar dingen: me heerlijk douchen en op een strandbedje liggen. Met kokosnoot en Vietnamese iced coffee me aan het strand genesteld. Zalig! Het is hier totaal niet druk. Nu geen seizoen. Het waait hier de hele dag, dus lekker. Om een uur of drie begon het te stortregenen. Eerst even onder de parasol geprobeerd, dacht: wordt zo weer droog. Dat was wishful thinking. Heb m'n onderkomen opgezocht (fantastisch ruim) en ben gaan slapen. Had nog veel in te halen van de dagen ervoor. Om 19.00 uur mijn honger gestild met heerlijk Vietnamees eten hier in het restaurant. Daarna om 21.00 uur mijn bedje weer ingedoken. Dinsdagmorgen geheel verkwikt opgestaan. Zo slapen doet je echt goed. Na een werkelijk overheerlijk ontbijt (weer keuze genoeg) naar het strand gegaan. Het was heerlijk weer en de wind zorgt ervoor dat het niet heet is. Ook op het strand wordt de koopwaar aangeboden. Een vrouwtje kwam met haar fruitmandjes langs de waterlijn aangelopen. Ze maakt keurig alles schhon voor de kopers. Leuk om te zien. Inmiddels had ik bedacht dat ik niet de hele dag aan het strand wilde hangen, maar ook iets van de omgeving wilde zien. Je kunt verschillende tours maken, maar daar had ik geen zin in. Met behulp van Google maps bekeken of ik een aantal bezienswaardigheden op de fiets kon bereiken. Dat moest kunnen volgens mij. Dus, een fiets gereserveerd. Tegen 13.00 uur op pad gegaan. De fiets viel nog mee, geen versnellingen, rammelt, hard werken. Het is voor mij een super goede keuze geweest. Heerlijk langs de kustlijn, door het plaatsje gefietst en genoten van alles wat ik zag. Onderweg een weggetje ingegaan en daar loempia’s gegeten en kokosnootshake gedronken. Weer op weg. Ik wilde naar de rode en misschien witte zandduinen en de Fairy stream. Eerst zonder Google maps gefietst, maar soms moet je ook afslaan. Kwam nog twee katholieke kerkjes tegen onderweg. Op zo’n fiets als ik bij me had, ben je ook langer onderweg, haha. Enfin, de witte zandduinen leken me voor vandaag te ver. Was onderweg al zo vaak afgestapt om iets te fotograferen of te bekijken en de tijd gaat door.  Dus eerst naar de rode. Daar een jongeman uit Kazachstan ontmoet. Er wonen veel Russen hier schijnt. Hij zwierf al meer dan een jaar door Zuid-Oost Azië en werkte nu tijdelijk in de buurt om geld te verdienen voor de rest van zijn trip. Hij wilde nog 4 a 5 maanden wegblijven. Hij kwam nu wel tot de conclusie dat hij niet veel nieuws meer zag onderweg. De rode duinen waren wel nieuw. Hij vroeg mij dan ook of ik hem wilde filmen terwijl hij door de rode duinen liep. Ach, waarom niet. Tijd genoeg. Toen ik terug naar mijn fiets wilde gaan, zag ik een bruidspaar aankomen. Kennelijk een goede plek voor foto’s. Het stoof verschrikkelijk. Gelukkig had de bruid een rode jurk aan, daar zie je het rode stof niet op. Nog even wat foto’s gemaakt en naar de weg gelopen. Kinderen vermaken zich hier trouwens prima door met een plastic board van de zandheuzels te glijden. Nog even een verse kokosnoot gescoord en toen terug- gefietst op weg naar de Fairy stream die midden in het dorp te vinden zou zijn.  Inmiddels was het al 16.00 uur. Een uurtje later daar aangekomen. Het was de bedoeling dat je zonder schoenen door het water op pad zou gaan. Er waren verder geen toeristen te bekennen, dus maar vertrouwen hebben. Al snel bleek dat ik toch niet de enige was, maar het was er wel heerlijk rustig. Sommige stukken liep je echt alleen en dan vraag je je wel af wat er om de bocht is. Ik moet zeggen: ‘Het was erg mooi’. En juist omdat het rustig was - goede seizoen daarvoor en juiste tijdstip - kon ik rustig genieten van de omgeving. Je bent zo een uur aan het lopen en kijken. Toch maar naar mn fiets teruggegaan, want ik wilde niet helemaal in het donker terugkomen. Google maps gaf alleen de tijd en afstand voor auto’s aan. Toen ik bij m’n tweewieler voor een dag was aangekomen, begon het te plenzen. Gelukkig had ik een poncho bij me gestoken. Die maar aangedaan en op de fiets. De bui was gelukkig van korte duur, dus af dat ding.  Onderweg was het inmidels goed opletten op het verkeer. En .. niet te vergeten de kuilen onder de plassen. Onderweg was er weer genoeg te zien, zoals de uitstallingen van de bakken met vis bij de restaurants. Van alles kun je kiezen. De weg terug duurde toch wat langer dan ik had gedacht. Moet ik ook maar niet overal stoppen. Het laatste stuk in de plensregen en het donker afgelegd. Om 19.00 uur bij het resort aangekomen. Maar snel een douche gepakt en daarna van de maaltijd genoten. Het was een superdag. Goede keuze deze dag een fiets te lenen en op mezelf de dingen te gaan bekijken. Je ziet zoveel meer als je er zelf op uitgaat. Vandaag, woensdag, zon afgewisseld met fiksebuien. Dus ook daarom gisteren goede dag. Ik twijfel nog over een bezoekje aan de witte zandduinen en het lotusmeer. Zo maar even vragen bij de balie welke mogelijkheden er nog zijn. Vanmorgen de foto’s bijgewerkt, dus die kun je ook zien. Verder lekker gechilld. Morgen weer een reisdag. Jullie zijn weer even bij. Hier dus alles prima. Liefs van mij. Xx