Cai Tho - Ho Chi Minh City

15 juli 2018 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Lieve allemaal, alweer een dag voorbij. Vandaag een korte tekst. Vanmorgen vroeg uit de veren. Om 6 uur stonden we klaar voor het vervoer naar de drijvende markt. Gelukkig was het droog en diende het zonnetje zich al aan. Wat ziet alles er dan weer anders uit. Onderweg naar de steiger was het al een drukte van belang. Mensen die ook die kant op gingen, maar ook veel sportende bewoners. Er was zelfs een gymklasje buiten bezig. Een oude man deed zijn rek- en strekoefeningen aan het hek aan de waterkant. Eerst moesten we een half uur varen. Zo’n floating market is leuk om te zien. Gelukkig waren er op dit vroege tijdstip nog niet overdreven veel toeristen. Je kon dus nog rustig tussen de boten doorvaren en alles goed zien. Aan het product dat aan de vlag hangt, kun je zien wat er op de boot wordt verkocht. Meestal zie je de vruchten, aardappelen en groentes wel op de boot liggen. Iedereen probeert zijn waar te verkopen. Het is geen markt voor de consument, maar voor de tussenhandel. Dat betekent dat er grote hoeveelheden worden verhandeld. Een genot voor het oog al die stapels fruit. Althans voor mijn oog. Onze gids maakte samen met twee dames in een rap tempo twee ananassen schoon. Weet ik ook meteen hoe je dat eventjes doet (haha).  Nadat we een paar rondjes gevaren hadden, hadden we alles wel gezien. Maar weer terug naar het hotel voor ons ontbijt. Zo’n uitgebreid ontbijt had ik niet verwacht.  Wat een keus. Aangezien ik de lunch over moest slaan, ben ik maar meteen aan een heerlijk verse noedelsoep begonnen. Smaakte prima als onbijt. Al die groentes en kruiden zijn zo heerlijk vers en smaakvol. Met een goed gevulde maag ben ik nog even op zoek gegaan naar de markt. Behalve een overdekte markt waren de kanten van de straten ook bezaaid met locals die hun producten wilden verkopen. Ook hier een mooi tafereel van fruit in allerlei kleuren en soorten, kruiden, groentes. En wat een heerlijke lucht. Ook veel soorten vis en zelfs schildpadden. Om half 11 moest ik het busje weer in voor een lange autorit naar Ho Chi Minh City. Het was maar 170 km maar daar doe je wel even ruim 3,5 uur over. Onderweg een aantal plensbuien. Wat een regen valt er dan toch elke keer weer in korte tijd. Lekker wat gedommeld in het busje. Rond 14.00 uur weer bij het hotel. Daar op het gemakje bekeken wat ik nog zou ondernemen vandaag. Volgens de gids moest ik naar de Chinese wijk gaan. Op het internet las ik nogal eens dat die hier tegen valt. Daarbij was het toch nog een aardige busreis en voelde ik me door die vervelende verkoudheid niet zo fit. Ik besloot een koffietentje op te zoeken dat volgens Tripdvisor de moeite waard was. Eerst mijn voorraad noten weer aanvullen. Daarna met een omweg bij het koffietentje aangekomen. Het was ontzettend warm. Een super hoge luchtvochtigheid door de hoge temperatuur en de buien die van tijd tot tijd neerstorten. Ik was blij lekker met een koude Latte kokosnootmelk te kunnen gaan zitten. Het was een onwijs klein zaakje waar je via een supersmal trappetje boven kon komen. Daar was het klein, maar aangenaam. Net voor mij waren drie Vietnamese meiden naar boven gean. Zij waren druk met het maken van selfies. Een van de meiden kwam uiteindelijk naar me toe. Ik dacht: ze komt vragen of ik een foto wil maken, maar nee. Ze wilde graag haar Engels oefenen en ik was een mooi oefenobject. Het uur erna hebben we gezellig met elkaar zitten kletsen. Af en toe Google translate erbij. Uiteraard hoorde daar ook een foto bij. Aangezien ik die foto ook wilde hebben, hebben we nog wat tijd besteed aan het uitwisselen van telefoonnummers en het eindelijk versturen ervan. Al met al een heel gezellig tijdverdrijf. Zij Engels geoefend en ik iets wijzer over het leven hier. Inmiddels was het tijd om te gaan eten. Met een half uur was ik bij de streetfood market die ik eens wilde proberen. Ook onwijs leuk. Je hebt keuze uit zoveel lekker eten en het voordeel is dat je nooit alleen eet. Je eet aan lange tafels en iedereen schuift aan. Zodoende heb ik een geanimeerd gesprek gevoerd met een echtpaar uit Perth. Na een heerlijke maaltijd het hotel weer opgezocht. Nu slapen, want morgen om kwart voor vijf met de taxi naar het treinstation voor mijn treinreis naar de kust. Tot morgen weer. Liefs van mij.