Ho Chi Minh 2

13 juli 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Dag allemaal, Zo de tweede dag Ho Chi Minh zit er ook weer bijna op. Rond half 1 weer op pad gegaan. Eerst naar de grote overdekte markt, Ben Thanh Market. Een zelfde soort markt als je in Thailand veel ziet. Veel t-shirts, tassen, prullaria, enz. Heb een grote zak met heerlijk, verse noten laten vullen, wat gedroogd fruit gekocht en er aan de achterkant weer snel uitgelopen. De straten eromheen zijn veel leuker. Daar zie je de mensen hun ding doen: schoenen poetsen, schoenen verkopen, scooters repareren, fruit verkopen, enz. Heerlijk zo door de straten zwerven. Uiteindelijk toch maar mn' kaart en Google maps erbij gepakt om nog iets anders te kunnen zien. De volgende stop was de Bitexco Financial Tower. Op de 49e verdieping is het Saigon skydeck. Daar heb je werkelijk een schitterend uitzicht over elk deel van de stad. Gelukkig zat er glas voor, anders kon je vandaag wegwaaien. Het waaide  namelijk ontzettend hard. Dat was op zich wel lekker, want dan lijkt het minder heet. Ik had nog een kerk op mn lijstje staan, maar die heb ik geschrapt. Ik had zin in meer lokaal gebeuren en ben op weg gegaan naar de Thai Bin Market. Onderweg kom je natuurlijk ook van alles tegen, zoals een sapbarretje waar ik dan natuurlijk een heerlijk sapje heb gedronken. Een poosje later een aardig plekje om kofie te drinken. Ik had gelezen dat je de Vietnamese koffie zeker moet proberen. Vanmiddag koos ik voor een iced coffee. Gelukkig is er in iedere gelegenheid wel iemand te vinden die Engels spreekt. Verder zijn de Vietnamezen die ik tot nu toe heb ontmoet bijzonder gastvrij. Een groot deel van mijn route ging langs een groene strook die 23-09 Park heet. Veel bedrijvigheid daar. Sportende mannen en soms vrouwen. Ze waren aan het voetballen met een soort shuttel met een harde onderkant. Knap hoor om zo’n klein voorwerp goed op je voet te vangen en hem dan met een noodvaart naar de overkant te trappen. Dat ding mag de grond niet raken. Enfin, je begrijpt dat het even duurde voordat ik bij de markt aankwam. Dat lag niet alleen aan het drinken van sapje en koffie, maar ook aan het oversteken. Een echte uitdaging elke keer weer. Eerst kijken en je dan wop in het verkeer begeven en tussen scooters en auto’s heen laveren. Zolang je alles en iedereen maar goed in de gaten houdt, gaat het goed. Je moet wel gewoon gaan lopen, amders groei je aan de kant vast. En dat is niet de bedoeling. De markt was inderdaad super local. Leuk!! Een berg vervallen huisjes eromheen en allemaal kleine zeg maar kraampjes waar iedereen zijn waar wil verkopen. Aan de buitenkant kun je vanaf 5 uur allerlei streetfood kopen. De rotonde bij de markt is super, super druk. Dat is de rotonde van het filmpje. Na de markt had ik wel trek in een biertje en daarom ging ik op zoek naar een dakterras in de wijk waar veel backpackers komen. Dat leek me leuker dan een dakterras in een of ander sjiek gedeelte. Ik had de goede keuze gemaakt. Wat een leuke straten op weg ernaartoe. Vol met eetgelegenheden, veel vertier en gezelligheid. Op een van de hoeken van de straat werden de kippen kaalgeplukt voordat ze verkocht werden. Je kunt niet zeggen dat ze geen verse waar verkopen. Of ze ook meteen geslacht werden op straat weet ik niet. Niet gezien in ieder geval. Zo’n kaal, levend beest op je scooter vervoeren, lijkt me ook geen pretje. Google maps heeft me keurig naar The View Rooftop Bar geleid. Het was daarboven heerlijk: warme wind, fijne, zwoele muziek, geen straatgedruis, heerlijk bier en ook een heerlijke maaltijd. Zo tegen half negen maar naar beneden gegaan en me nogmaals in het straatgewoel gestort. Echt een gezellige straat. Alhoewel ik blij was dat de muziek boven op het dak wat relaxter was dan het gedreun in de straten. Ook een dagje ouder. In dit deel van de stad scheuren er ‘s avonds nog meer scooters door de brede straten. Eenmaal in het hotel lekker in bad geweest. Zo mijn koffer inpakken en een rugzak voor de komende twee dagen, reisje Mekong Delta. Dan lekker slapen. Dikke kus van mij.

1. Rik en Marjolein:
    13 juli 2018
    Wat een indrukken prachtig ben weer benieuwd naar morgen!!