Ho Chi Minh 1

13 juli 2018

Xin chao oftewel Hoi,

De eerste uren Ho Chi Minh voorheen Saigon (wat ik mooier vind klinken) heb ik inmiddels beleefd. Na een heerlijk ontspannen vlucht heb ik me maar meteen in het stadsgedruis gestort. Het is hier een en al getoeter van rondscheurende scooters en auto’s. Met name de hoevelheid scooters hier op de wegen is mooi om te zien. Met de plattegrond op zak vanuit het hotel op pad gegaan. Na amper een kilometer was ik al gespot door een Vietnamees die wat wilde verdienen. Of ik meeging op zijn scooter dan zou hij mij een deel van de stad laten zien. Hij had boeken vol met verhalen van andere reizigers (of slachtoffers?). Het voelde ok, dus ik dacht: waarom  niet? Zei hem wel dat ik eerst wilde eten. Dat was geen probleem. Ik achterop naar zo’n eettentje met plastic stoelen en tafels. Daar moest  ik de noedels proeven. Dat waren de beste. Ja,ja dacht ik. Enfin, uiteindelijk een heerlijk vers sapje gedronken en inderdaad heerlijke noedelsoep met wat rauwkost erbij gegeten voor 77000 Dong, dat is nog geen 3 euro. Aan de waarde van de Vietnamese Dong moet ik wel wennen hoor.

Na het eten weer achterop - met helm (nou ja, iets wat er op lijkt) hoor - tegen het verkeer in om uiteindelijk aan de goede kant van de weg te komen. Wat een belevenis achterop door dat drukke verkeer scheuren. Heb me best vermaakt. Je vraagt je elke keer af of het goed gaat. En ja, iedereen remt op tijd of wijkt uit. De scooters zijn de baas op de weg. Je moet wel brutaal zijn, anders kom je niet verder. Man (zo noemde mijn ‘gids’ zich) bracht me naar allerlei plekken van de stad. Zo heb ik in een aantal uur een indruk van de stad en informatie over de stad gekregen. De skyline vanaf de Mekong is best mooi. Jammer dat het wat bewolkt was. Een aantal tempels gezien, oude krotten, gewone huizen en de luxere varianten. De jongeren willen allemaal in de hoge flats buiten het centrum wonen. Ook al hebben ze niet zo veel geld daarvoor. Ik begreep dat het een soort status is. Van de tempels/pagodes vond ik de Jade Emperor Pagode verreweg de mooiste en ook wel indrukwekkend. Het indrukwekkende zit hem in het feit dat er allerlei afbeeldingen en houtgravures zijn waarbij bezoekers wierookstokjes plaatsen en waarvoor ze diepe buigingen  maken. Ook is aan de beelden te zien dat er een Chinese invloed is. Bezoekers gaan met handenvol wierookstokjes de pagode in en zetten bij elk tafereel hun stokjes en buigen of knielen. Ze doen dit om ‘good luck’ te vragen voor zichzelf en hun familie. Naast de pagode is een bassin met allemaal schildpadden. Je kunt in de straat een schildpad kopen, dan wordt je naam erop gezet en naar het bassin gebracht. Ook voor good luck. Om half zeven was ik weer bij het hotel. Ik heb me omgekleed en ben lopend naar Saigon Opera House gegaan voor een voorstelling acrobatische dans zoals de bergvolken in het noorden nog doen of deden. Het was werkelijk een schitterend schouwspel. Leuk dat ik het heb gezien. Om 22.00 uur weer terug gebanjerd naar het hotel. Op straat is het een gezellige bedoening en het was dan ook prima te doen om in je uppie over straat te gaan.

Lekker geslapen en ontbeten op het dak van het hotel. Net bekeken wat ik vandaag ga doen. Zo weer op pad dus.

Liefs van mij. Xxx

1. Rik en Marjolein:
    13 juli 2018
    Avonturier achterop bij een vreemd mannetje haha. Wel een hoop gezien dus. De mensen daar, lijkt me heel indrukwekkend! Mooi we kijken alweer uit naar je volgende verhaal veel plezier!!