Halong Bay naar Hanoi

26 juli 2018 - Hanoi, Vietnam

Heerlijk geslapen op de boot. Om half zes wakker en een poosje op het dek gezeten om te genieten van de stilte. Om 07.00 uur ontbijt. Daarna op weg naar de Surprise Cave. En dat was echt een surprise. Wat een schitterende grot. Zeker met dat ochtendlicht  dat naar binnen schijnt. Ik kan het niet beschrijven. Wel weer geluk dat het buiten mooi weer was en er veel licht naar binnen scheen. De tocht naar en door de grot duurde een uur. Daarna weer naar de boot om nog een poosje van de zon te genieten. Na een vroege lunch weer in de auto op weg naar Hanoi. Het weer wordt langzaamaan minder. Onderweg nog een bezoek aan een grote toeristenwinkel gebracht. Ik had daar niet veel animo voor. Rond half vier bij hotel in Hanoi. Eerst een koffietentje opgezocht voor een overheerlijke koffie, daarna wat rondgelopen en stomtoevallig zag ik de Nederlanders die ik eerder had ontmoet en met wie ik twee avonden was opgetrokken uit de bus stappen. Kon ik hen toch nog even gedag zeggen. Toevallig weer dat ik daar net liep. Om half zes eettentje opgezocht en rustig gegeten. Tijd genoeg. Ondertussen was het begonnen te plenzen en wilde ik wel heel graag binnen blijven. Om half zeven richting hotel om er te douchen en de spullen uit mijn rugzak te verwisselen, want weer een aantal dagen op stap. Alles ruim op tijd weer georganiseerd. Het was een Hollandse bedoening daar in het hotel. Om half negen werden we opgehaald. Hup naar het station. En, mijn gids was er ook weer. Hij zou me naar het station begeleiden. Goed bedoeld, maar help ... ik kan het wel alleen. Op het station moest ik blijven wachten van mijn gids. De rest ging naar de trein. Ik dacht: wat nu? Enfin, een leuk gesprek gehad met een oude man uit Australië. Uiteindelijk kreeg ik ook mijn ticket voor de trein, toen bleek dat ik eersteklas zou reizen. Kennelijk heeft mijn gids hiervoor gezorgd. Mazzeltje! Heb dus de nacht doorgebracht in een luxe coupe. Heerlijk, dat wel. Om 22.00 uur vertrok de trein naar Sapa. Jee, wat gaat die trein vlak langs de huizen. Je kunt zien wat de mensen doen.
Kwart over tien me in mijn bedje genesteld en door het geschommel van de trein redelijk snel in slaap gevallen. Xx