Hanoi

22 juli 2018 - Hanoi, Vietnam

Hai again, vandaag bijna 12 uur door de straten van Hanoi gezworven. Het is een heerlijke stad. Vanmorgen was mijn eerste doel het Hoam Kiem meer met De brug van de rijzende zon en de Ngoc Son tempel. Het verhaal dat bij het meer en de tempel hoort, zal ik jullie besparen.  Maar alle legendes of zijn het mythes zijn echt super leuk om te weten. Het was al een drukte van belang in de stad en bij de tempel. Nadat ik de nodige plaatjes had geschoten, heb ik de tempel bezocht. Altijd leuk die tempels en pagodes. Ze blijven me fascineren. Na het bezoek ben ik een stukje langs het meer gaan wandelen. Het was zulk heerlijk weer. Al snel was ik weer door jonge studenten gespot. Ook zij wilden hun Engels verbeteren. Gezellig een tijd staan praten met hen. Maar ja, als je daar eenmaal aan begint, staan er meer liefhebbers in de rij. Zelfs moeders met heel jonge kinderen. Nadat ik er drie had ‘afgehandeld’ ben ik maar aan de overkant van de straat gaan lopen. Het is leuk hoor om met al die mensen te praten, maar je bent zo een uur verder en ik wilde nog wel wat van de stad zien. Aangezien mijn gympen behoorlijk begonnen te knellen met die zweetvoeten van me heb ik eerst open schoeisel gekocht. Wat een verademing. Inmiddels had ik behoorlijk trek in een glas iced coffee. Er zijn ongelooflijk veel koffietentjes hier. Lekker op zo’n klein stoeltje van m’n koffie genoten en nog een Frans stel gesproken. Oude schoenen naar het hotel gebracht en daarne de straten in de wijk van het hotel verkend. Het hotel staat in the Old Quarter en tot dat deel behoren 36 straatjes. Allemaal gericht op toeristen, maar je kunt nog wel heel goed zien hoe de huizen waren en nog zijn. Sommige huizen zijn zo ongelooflijk smal en oud! Nadat ik een aantal straten verkend had, ben ik op zoek gegaan naar de kathedraal die de Fransen hier hebben gebouwd. Wow, wat een immens ding, zeg. Zo midden tussen die smalle en oude huizen in. De kerk was niet open, dus alleen de buitenkant bekeken en daarna nog wat straatjes van dit deel van de oude wijk. Aangezien ik vandaag toch ook graag de Temple of Literature wilde bekijken, maar op pad gegaan voor een fikse wandeling van zo’n 45 minuten. Het was zulk heerlijk weer (wel erg zweterig) dat ik geen zin had om in een taxi of zoiets te zitten. En daarbij heb ik gezonde benen. De tempel is in 1070 gebouwd en aan Confusius gewijd. Hier vlakbij bevond zich de eerste universiteit van Vietnam. Het is een geweldig groot complex. Ik moet zeggen dat ik echt verbaasd was. Er zijn grote vijvers met lotusbloemen en voor de tempel staan aan weerskanten 41 grote stenen met inscripties op de rug van schildpadden. De inscripties betreffen de namen van 1306 wetenschappers die tussen 1442 en 1779 slaagden voor een van de 82 examens die werden afgenomen. Het schijnt dat studenten hier komen en over de koppen van de schildpadden strijken voor geluk en goede cijfers. De tempel was het stuk lopen zeker waard. Aangezien ik om vier uur in het hotel moest zijn voor de gids voor de street food safari heb ik me terug in een cyclo (fietstaxi) laten vervoeren. Net op tijd in het hotel en m’n gids voor de avond en de komende dagen ontmoet. Samen met hem ook de wijk verkend en in het huis van zijn grootmoeder geweest. Dat is nu onder andere ook zijn huis. Het is een van die smalle huizen. Het daterrt uit 1905. Binnen trof ik een mooie muur. Zie de foto maar. De oude huizen zijn niet van steen en cement gemaakt. Via de achterkant van het huis kwamen we in een paar smalle straatjes vol met buurtbewoners die hun groente, fruit, vlees en vis verkopen. Hij heeft veel verteld over dit deel van de stad en de gewoontes van de mensen hier in Hanoi. Zo liepen we langs een winkel met gedenkplaten voor overledenen en kleine versierde kisten. Ik vroeg hem waar die voor dienden. Daarin gaan de overgebleven botten van de overledenen nadat ze 3 of 5 jaar zijn overleden. De botten worden dan in zo’ n kist gedaan en naar de rode rivier gebracht of daar begraven. Begreep dat deel niet helemaal. In ieder geval een andere gewoonte dan in het zuiden. Deze keer was de kathedraal wel open. Er was een dienst gaande. Ik heb achteraan even geluisterd. Mijn gids wachtte buiten het hek. Tja. Onderweg nog diverse tempels en pagodes gezien. Hele verhalen over de verschillen en Boeddha etc. klinkt erg interessant met al die symbolen, getallen, dieren, enz. Moet ik allemaal eens een keer nalezen, want onthouden is moeilijk. Hij spreekt niet zo heel duidelijk Engels en als het dan gaat over onbekende materie onthoud je niet alles. Duidelijk is dat hij er onwijs veel van afweet. Op het dak van een  werkelijk gaaf cafe iced egg coffee gedronken. Ik had dat plekje zelf nooit gevonden. Daarbinnenin was een mooi versierd hekwerk met daarachter de gedenkplaats van de voorouders van de eigenares. Was echt super daar. Daarna op de hoek van een straat op van die plastic stoeltjes bij een plastic tafeltje Bia Hoi (bier) gedronken en pinda’s gepeld. Voor zo’n twee euro ieder twee bier van de tap (best grote glazen). Daarna op pad voor Bun Thang bij Madame Duc- noedelsoep met kip dus. Was heerlijk. Heerlijker dan wat je in een restaurant krijgt. Op plastic stoeltje lekker de soep verorberd. Enne .. Robin, het eten met stokjes gaat prima! Heb elke keer mes en vork laten liggen en de stokjes gepakt. En ja, vanavond uiteraard ook. Nog een baquette met ei dan, want pork is niet aan mij besteed. Het eten daarvan ging inderdaad wat moeizaam als je je voortanden wilt sparen. Het was super leuk in de wijk. Veel straten waren afgezet voor verkeer en bewoners, toeristen, iedereen was op straat. Oh ja, op vrije dagen is er ook veel vermaak, sport en spel etc. voor kinderen. Alles op straat uiteraard. Tegen acht uur weer bij hotel. Onderweg had ik gezien dat ze een straattheatershow zouden geven. Daar ben ik nog naartoe gegaan. Ruim een half uur met m'n kont op de straat naar zitten kijken. Nog een pompelmoessapje gescoord en moe en voldaan m’n kamer weer opgezocht. Morgenochtend om half negen vertrekken voor de rit naar Mai Chau. Ik hoop zo dat het woensdag en natuurlijk ook de komende dagen droog of een beetje droog blijft. Iedereen die ik de afgelopen dagen over Ha long Bay sprak had daar alleen maar regen. Volgens mijn gids komt het door het weer dat van de Filippijnen afkomt. Duimen maar. Ik probeer nog wat foto’s te uploaden, maar misschien lukt het niet meer. Dan maar over een tijdje. Groetjes weer van mij.