Hanoi - Son Dong - Duong Lam - Silk village - Hanoi

31 juli 2018 - Hanoi, Vietnam

Vandaag de dag van het tourtje. De chauffeur annex gids was er om 08.00 uur. Een bijzonder vriendelijke jongeman. Dat komt goed, dacht ik. Vandaag weer door een ander deel van Hanoi gereden. Het deel waar kantoorgebouwen en ambassades zijn. Daar wordt ook druk aan een soort sneltrein boven Hanoi gewerkt. Het is de bedoeling dat meer mensen met die trein van thuis naar hun werk en vice versa gaan reizen. Dat is wel nodig om de drukte en de uitstoot van al die gassen te verminderen. Het is weer een hele toer om de stad uit te komen. Inmiddels zijn we dan in Hanoi 2 of Hanoi ricefield volgens de gids. Vijftien jaar geleden was dit deel nog rijstveld. Hanoi groeit erg hard. Als eerste gaan we naar Son Dong. In dit plaatsje is veel houtsnijwerk. Hier worden voornamelijk boeddha’s en ander houtsnijwerk voor tempels gemaakt. Straten vol. Elk werkplaatsje/winkeltje heeft zijn eigen specialisatie. Het schijnt dat mensen uit heel Vietnam hier kopen. Gelukkig kon ik van dichtbij de mannen aan het werk zien. Ze maken de grote boeddha’s uit een stuk hout. Daarvoor gebruiken ze oude, dus dikke stammen van de Jacktree. Aan de binnenkant heeft het hout een geel/oranje kleur. Hierna door naar ancient village Duong Lam. Het is het eerste oude dorp in Vietnam. Twee van de koningen van Vietnam werden in dit dorp geboren. Ze hebben allebei succesvol verzetsoorlogen tegen de Chinezen gewonnen. Daarom zijn  er ter ere van hen tempels gebouwd. De gids vertelde het verhaal van deze koningen. Grappig. De geschiedenis van het dorp is 1200 jaar oud. Sommige huizen zijn 400 jaar oud. Uiteraard in een van die huizen geweest. De inscripties bij de tempel en in het huis zijn met Chinese tekens. Het Vietnamees werd oorspronkelijk geschreven met Chinese karakters. Op een oud barrel met de gids het dorp rondgefietst. Regelmatig moest ik op hem wachten. Hij was duidelijk niet gewend te fietsen. Na de fietstocht van een echte Vietnamese lunch genoten in het oude huis. Weer in de auto voor een poosje terug richting Hanoi om Silk village te bekijken. Daar is een kleine werkplaats waar zijde gemaakt wordt. Leuk het hele proces te zien en de dames en machines aan het werk te zien. In het winkeltje wat zijde gekocht. Ik had wel gezien dat er een filmploeg binnenkwam en dat ze filmden toen ik afrekende, maar had geen idee van het vervolg. Was ook weer geappig. Ze vroegen of ik met een van de dames langs de machines en het hele proces wilde lopen, terwijl zij filmden. Ze maakten namelijk een promotiefilm voor het toerisme. Ze wilden met name de ambachten onder de aandacht van de toeristen brengen. Nog een interview voor de camera en daarna mocht ik gaan. Om half vijf weer terug in hartje Hanoi. Het was een leuke dag met een onwijs aardige gids. Hij heeft ook weer veel verteld over het leven en de denkwijze van mensen zoals hij. In ieder geval blij dat ik dit tripje had geboekt. Ik was het best wel zat. Restaurant opgezocht en me daarna in het hotel gedoucht en gewacht op het moment waarop de taxi me naar het station zou brengen. Weer een nachtje slaaptrein. Op naar Dong Hoi.